· 

Virtueel fietsen

Er gaat natuurlijk niets boven buiten fietsen, maar wanneer het ons, zoals nu of in de winter, moeilijk gemaakt wordt een beetje prettig en gezellig samen te fietsen, zijn er gelukkig alternatieven.

In de winter kan je in de sportschool spinnen, daar wordt je goed opgehitst door een trainer en een muziekje zodat je jezelf tot het gaatje kan trappen (zoals met onze lustrum-activiteit, superleuk!). Daar heb ik over nagedacht, maar ik ken mezelf inmiddels. Meestal wordt je verplicht tot het nemen van een jaarabonnement en na een paar weken ben ik meer sponsor, dan dat ik er gebruik van maak.
Dus heb ik 1,5 jaar geleden besloten om te investeren in een eigen racemachine. Ook al ben je dan, net als nu op de weg, in je eentje, je kan in ieder geval de Power Hour playlist van Spotify aanzetten voor een beetje sfeer en sporten op een tijdstip wanneer het jezelf goed uitkomt. Er zijn heel wat merken, dus dat vergt vergelijken, iets waar ik niet zo goed in ben (ietsje ongeduldig). 1,5 jaar geleden had ik nog maar 2 vrienden met een racemachine, beide hadden een Tacx en waren (en zijn) laaiend enthousiast. En ik ben eerlijk; de marketing van Tacx is bijzonder goed op orde, waardoor ik al snel andere merken links heb laten liggen.

 

Wat ik in ieder geval zelf wist, was dat ik het leuk voor mijzelf moest maken om langdurig enthousiast te blijven, dus ben ik voor een slimme gegaan, eentje die met de computer kan communiceren, die met weerstand kan spelen, zodat er nog íets interessants gebeurt wanneer je een uur lang jezelf kapot trapt zonder dat je een centimeter verplaatst.

 

Ik ben niet zo goed met apparaten, gelukkig had ik een vriend bereid gevonden om de racemachine in elkaar te zetten, wat hem slechts 20 minuten kostte. En dan ben je eigenlijk al klaar om vrij te fietsen, maar je kan ook een trainingsschema volgen. Ik ken alleen de programma’s Bkool en Zwift (er zijn er ongetwijfeld meer). Beide hebben een FTP (functional threshold power) test; waarmee de software berekent wat jouw hoogst gemiddelde vermogen is wat je een uur kan volhouden voordat de verzuring begint.

 

 

Op basis daarvan kan je dan efficiënt trainen wanneer je een trainingsschema volgt. Naast zo’n schema kan je ook over heel de wereld tochten fietsen, in je eentje of met een groep (we hebben een Whappclubje opgericht, KEK Zwift, je mag erbij). Je kan elke dag wel deelnemen aan georganiseerde evenementen en je fietst met en tegen alle nationaliteiten. Zo is op 19 april 26 km van de AmstelGold race door Bkool online gezet en met Zwift kan je onder andere door Central Park in New York fietsen. Bkool geeft tijdens het fietsen iets meer informatie dan Zwift; zo kan je bij Bkool zien hoelang de helling nog duurt en wat het percentage is wat je erna krijgt. Bovendien vermindert het de weerstand ietsje als je in het wiel van een ander fietst. Wat er nog meer voor zorgt dat ik blijf fietsen, is hoe meer kilometers je maakt, hoe meer getgads je ‘vrijspeelt’, zoals sokken, shirtjes, helm, velgen en de vorm en kleur van je fiets. Ik heb eindelijk mijn computerspelletje gevonden.

 

 

 

Ride on!

 

Door Dominique - KEK Den Haag

Reactie schrijven

Commentaren: 0